If only I could turn back time

Tänker på hur dessa dagar kändes när man var liten. Alldeles fantastiska, dagarna innan jul. Julpynt överallt och julskinkemackor med senap.
Mina julaftonar när jag var liten var helt underbara, sådär idylliska liksom. Har alltid (nästan) firat jul med min familj, mormor och min låtsasmorfar (som är den enda morfar jag haft) och mina kusiners familj. ofta var vi hos dom ute på landet, Tomten kom där långt borta i mörkret på åkern med en lykta och stor säck, som det ska vara. Efter julklappsöppningen lekte vi med alla våra fina julklappar. Jag kommer ihåg att jag aldrig ville åka hem, jag ville att julaftonen aldrig skulle ta slut, å andra sidan tänker väl de flesta barn så.
Sen när vi kom hem ville jag aldrig sova, utan ville sitta vaken hela natten och leka med mina nya leksaker, längtade tills jag fick leka med mina kusiner igen.
Jag kommer ihåg en julafton speciellt, måste ha varit runt 7-8 år. Jag hade önskat mig ett My Little Pony stall, men trodde aldrig att jag skulle få det, och på kvällen vid julklappsutdelningen hos mina kusiner fick jag det inte heller. Jag tänkte inte alls på det vad jag kommer ihåg. När vi kom hem så säger mina föräldrar att de glömt ett paket hemma, så öppnar jag det och där är stallet jag så gärna ville ha. Sådan lycka vet jag faktiskt inte om jag någonsin upplevt efter det. Jag har alltid fått fatastiska julklappar av min familj, alltid något jag verkligen velat ha.

Detta blir tredje julen jag inte firar med någon ur min familj. Det är inte detsamma längre så det känns inte likadant ändå. Min mormor har alltid gjort köttbullar som jag och min kusin föråt oss på, men nu är hon så sjuk så hon kan inte gå upp ur sängen i princip. Nu är det mamma och min moster som står för maten, såvida inte min moster och mina kusiner firar jul någonannanstans, vilket är helt förståeligt, de har nya egna familjer och då blir det liksom så.

Jag saknar våra jular från när jag var liten, eller vi firade så till för några år sedan bara. Tänk om man kunde vrida tillbaka tiden, då skulle jag göra det varje jul.

Den dagen jag alltid hatade och fortfarande har svårt för är juldagen. Min släkt åkte alltid på julotta tidigt på morgonen då, varför vet jag inte riktigt, ingen är troende för fem öre ens, det är en tradition bara. Jag kan inte minnas att jag någonsin följde med. Sen kom de hem och sov halva dagen och jag var uttråkad för ingen kompis kunde leka heller.

I år ska jag jobba till 18,00, om vi inte stänger tidigare. Sen blir det hemåt till mina missar. Ska fixa smaskig mat till oss tre. Sen ska vi öppna lite julklappar. Jag har köpt en ny resebur som jag slagit in, och även köpt en bok och ett par tofflor åt migsjälv som jag slagit in. Jag har en liten minigran på en julgransmatta och där ligger paketen. Så det blir en liten julafton här med. Det känns skönt faktiskt. Ingen stress eller press. Någon julmat blir det inte, det enda jag ätit på julbordet har varit mormors köttbullar, allt annat tycker jag är äckligt. Jag ska laga något annat gott istället.
Jag jobbar alla juldagar, är ledig den 27e bara. Den 26e ska vi förmodligen ut, det är välbehövligt nu. Sen den 27e på kvällen ska B komma hit, och nu jäklars ska hon inte banga! Jag ska fixa lite tacos och så ska vi snacka skit och se någon tjejig film. Typ Välkommen till familjen, Sex and the city, Förtrollad eller Love Actually. Sen har hon fått äran att sova på min resesäng.

Idag har jag varit till veterinären med Bagheera, han vaccinerades. Hon rakade även bort en stor tova vid svansroten. Han var så snäll! Jag är helt chockad! han som aldrig låter mig ens klippa klorna på honom här hemma...  Sen vägde vi honom, 7.5 kg ligger han på nu. Hans gigantsika morfar vägde vid samma ålder 5.8 kg och idag som 6åring väger han 10 kg. Jag har köpt mig en bjässe helt enkelt. Älskade söta Bagheera. De tyckte han var så fin hos veterinären, och det är han! Fast mamma villl inte ha hem honom till dom hehe, vi är lite rädda för vad han ska ta sig till därhemma. Julgranen blir spännande att se vad han gör med, hjälp. Vi ska åka upp dit nästa vecka över nyår. Jag har världens snällaste föräldrar så de kommer och hämtar oss och skjutsar sedan tillbaka oss hit efter några dagar. Ska bli så skönt att bara komma dit och slippa göra något ansträngande, ingen press på att hitta på något på den mest överskattade kvällen av alla, nyårsafton. Då ska jag ligga i pyjamas i mamma och pappas soffa och jäsa bara. Fy så skönt!

Dessa bilder tog Åsa som jag köpte Bagheera av, när hon var här förra söndagen. Så fina!

Mina älskade killar fyller år båda två nu. Bagheera fyller 1 år nu på onsdag den 23e (samma dag som min syster) och Cosmos fyller 4 år på måndag den 28e, stora killen. Mina älskade kärlekar.

Såklart går alla mina tankar också till min kärlek Siroco som jag saknar något så fruktansvärt.  
Som sagt, om man bara kunde vrida tillbaka tiden...

Kommentarer
Postat av: Anonym

vad söt katt! :)

2009-12-29 @ 11:46:00
URL: http://ronjaasvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0