Tristan Da Cunha

Idag har jag äntligen träningsvärk.
Var och tränade igår eftermiddag och tydligen så lönade det sig. Härligt. Ska iväg idag också, tänkte prova Liljeholmen. Lite läskigt, jag har tränat på samma ställe ett bra tag nu, men det blir nog bra, det är helt nytt vad jag förstår så så illa kan det väl knappast vara.

Tisdagkvällen var bra, mycket bra. Men jag har ju kommit på att jag är så jävla vill-ha-mer hela tiden, jag blir liksom inte nöjd. Suck.

Igår vann tydligen Kenza Aftonbladets modebloggpris eller något liknande. Hon tävlade mot en hel del "riktiga" modebloggar, men tog hem priset ändå. Jag gillar det. Jag gillar Kenza. Hennes blogg, Emmy´s blogg och Katrin Zytomierska´s  är de jag läser i princip varje dag. För att de underhåller mig. Sen en del vänners bloggar också. Den jag däremot aldrig läser och jag önskar att fler inte gjorde det, är Kissie´s.

Jag hämtade ut min bok igår också, kanske därav träningsvärken i armarna, för helvete vad stor och tung den är! En bok jag velat ha i typ 10 år, men aldrig fått häcken ur vagnen att köpa förrän nu.
Yann Arthus-Bertrand "Jorden sedd från ovan"  Boken är fylld med flygfoton av olika delar av världen. Så sanslöst häftigt!
En gång för typ 10 år sen (nä mindre men iaf) hamnade jag, mamma och min syster utanför Berns mitt på dagen, där utanför hade de en massa bilder från denna bok och jag var som besatt! jag kunde knappt lämna stället. Sedan dess har jag tänkt tillochfrån på den där boken, och nu så, finally. Men den är sjukt stor och jag vet inte riktigt var jag ska ha den? Känns som min hylla kommer ramla ihop om jag ställer den däri. Men jaja, det löser sig.

Iochmed denna bok kom jag att tänka på en annan sak jag är lite besatt av.
En ö som heter Tristan da Cunha. Ja, jag vet jag är lite konstig hehe.
En gång när jag bodde i Uppsala så prenumererade någon av tjejerna på DN, och en dag var det en artikel om denna spännande plats.
Jag har alltid älskat hemliga världar och liknande, filmer som Den hemliga trädgården, Bröderna Lejonhjärta, Den oändliga historien, Mio min Mio och Narnia var mina abslouta favoriter när jag var liten. På senare år har tex Harry Potter, Enchanted och Guldkompassen tillkommit som mina favoriter. Alla dessa har en sak gemensamt, de handlar om hemliga och annorlunda världar.
Den här ön, ger mig en sådan känsla, och därför är jag lite smått besatt av den.
Jag är så fascinerad av att läsa om den, kan spendera timmar på nätet och läsa allt möjligt som har något med ön att göra.
Ön har ingen flygplats det går inte direkt att åka båt dit heller. Endast sydafrikanska fiskebåtar åker dit ibland, är det för svårt väder så kan man inte gå iland. Människorna som bor på ön, ca 300, har liksom själva valt att bo där mitt ute i ingenstans i princip. De evakuerades till England i början av 60-talet pga ett vulkanutbrott, men valde alltså att återvända 2 år senare.


Tristan Da Cunha är en väldigt liten ö mellan Sydamerika och Afrika, mitt ute i ingenstans i princip. Men fruktansvärt intressant.

Ja det är sånt jag intrsserar mig för. Typ. Nu ska jag fixa mat och sen åka till gymmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0