FY

Såg ni Uppdrag Granskning igår kväll? Om inte, gör det på svt.se.
Jag såg det inte, var på fest. Men direkt efter började facebookstatusarna komma, och jag tänkte vad är det alla snackar om? Vaknade imorse och såg programmet direkt.
 
Det var bland det vidrigaste jag sett. Det förde omedelbart mina tanakr till de galna ställena i sydstats-USA. Sektkänsla.
Det handlar alltså om en liten by utanför Övik där en 14årig flicka "Linnea" blev våldtagen på en skoltoalett av 15åriga "Oskar". Hon anmälde honom men han nekade, rykten började spridas och alla valde hans sida, tom hennes vänner, tom alla VUXNA. Oskar erkänner sedan allt och berättar exakt samma historia som Linnea, han döms i både tingsrätt och Hovrätt. Trots detta väljer i princip hela samhället att tro tro att Oskar är oskyldig.
Skolavslutningen kommer. Linnea går inte dit. Till saken hör att Oskar har fått besöksförbud mot Linnea. Prästen i samhället, Lennart Kempe, bjuder in Oskar. Någon har filmat detta spektakel som får mig att känna Josef Fritzl känslor typ. Vidrigt. Oskar står och delar ut blommor och kramar till eleverna, till applåder och jubel.
Kvällen efter våldtar han ännu en flicka.

I programmet pratar de med en hel del ungdomar i skolan, som alla pratar om alla rykten, som är en hel del. Sen får man höra telefonsamtal med 50åringar som  säger "Linnea var kär i Oskar, hade sex med honom på toa i tron om att de skulle bli ihop, sen när han inte ville det, så hittade hon på att han våldtog henne" "jag har hört det via bekantas bekanta" osv.
Även en intervju med en ledare på fritidsgården visas, där ledaren säger att de höll sig "neutrala", de orden säger även skolan.
Det värsta är intervjun med Lennart Kempe. Det är nog den läskigaste människan jag sett i Sverige. Jag kan inte ens återge vad och hur han säger här. Jag rös. Och mår fortfarande illa.

Linnea orkade inte bo kvar i Bjästa, hon flyttade 50 mil söderut till en skola, det blev för hotfullt för henne i byn. Nu när hon ska börja gymnasiet, så vill inte hennes kommun finansiera det, utan de tycker att hon ska flytta tillbaaka.

VAD ÄR DETTA?
ÄR DET PÅ RIKTIGT I DAGENS SVERIGE?

Vad är det för vuxna? Okej att 15åringar inte har så mycket vett, men alla dessa vuxna? föräldrar, lärare, prästen, fritidsledarna, och rektorn? (glömde nämna henne tidigare, det var bland det mest pinsamma jag sett) Hur kan detta bli såhär?

Sen är det inte slut här. Oskars mamma och bror startar nån jäkla blogg och grupp på Facebook. Gruppen får 4000 medlemmar, där skrivs hot och vidriga saker om Linnea, och allt stöd går till Oskar.

Idag var bloggen borta. Helt plötsligt.
Jag har sällan sett maken till engagemang. Grupper som skapas som stöd till Linnea, som under dagen fått över 50000 medlemmar.

Förstå hur skönt det måste vara för denna lilla tjej nu, som fick alla emot sig men nu en ganska stor del av Sverige på sin sida. Även för den andra tjejen som han våldtog "Jennifer" såklart.

Man blir RÄDD för vilken värld vi lever i.
Sen kan man tycka att det är löjligt hit och dit med detta extrema intresse för detta fall på så kort tid, men jag tycker det är fantastiskt att veta att det fortfarande idag finns en hel del "normala", vettiga människor i detta land. "Varför bryr ni er NU? det har gått så lång tid? jomen jag, och många andra hade inte hört talas om detta tidigare, av någon anledning har ju detta inte fått någon "slagkraft" innan.
"Ni vet inte vad vi egentligen gjorde i byn" Nej det vet vi inte, men vi vet ganska mycket, och det vi sett och hört är inget positivt.

Efter programmet sade en, åklagare tror jag att hon var, att detta inte är första gången hon ser detta, det händer hela tiden, överallt. Och jag är ju inte dummare än att jag förstår att detta inte är det enda fallet med sånt här innehåll.

Se debatt nu strax på 1an, 21.30. hela programmet handlar om detta. Det ska bli mycket intressant.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0